Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm.
- Datum: –16.00
- Plats: Föredraget är kostnadsfritt och ges digitalt via zoom. Obligatorisk föranmälan.
- Föreläsare: Emma Laurin, filosofie doktor och universitetslektor i utbildningssociologi vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet
- Webbsida
- Arrangör: Centrum för forskning om funktionshinder
- Kontaktperson: Centrum för forskning om funktionshinder
- Telefon: 018-471 64 45
- Föreläsning
Barn med neuropsykiatriska diagnoser har ökat kraftigt i antal under 2000-talet. De allt vanligare men alltjämt kontroversiella diagnoserna är inte bara av betydelse för de diagnostiserade själva utan hanteras och debatteras i många delar av samhället. Inte minst har de kommit att spela roll i familjen och i skolan. Under föredraget berättar Emma Laurin om en studie av mödrars utbildningsstrategier för sina barn, bland mödrar till barn med autism och ADHD. Studien ingår i Laurins avhandling Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm (2021). Mödrarna i studien erfor att de, som mödrar, bar ett tungt individuellt ansvar för sina barns skolgång. De hamnade ofta i en strid med sina barns skolor om hur barnen borde förstås, ansvar, resurser och skuld. I denna strid var barnens diagnoser men också mödrarnas sociala, kulturella och ekonomiska kapital av central betydelse.